Paszporty

Jak wyrobić paszport dla psa?

Paszport dla psa jest niezbędny, jeśli chcemy podróżować z pupilem po Unii Europejskiej lub innych krajach, które wymagają takiego dokumentu. Psi, koci (zwierzęcy) paszport potwierdza tożsamość zwierzęcia oraz zawiera informacje o szczepieniach i innych zabiegach weterynaryjnych. Aby wyrobić paszport dla psa, należy udać się do uprawnionego lekarza weterynarii. Aktualny wykaz weterynarzy/lekarzy weterynarii upoważnionych do wydawania paszportów dla zwierząt towarzyszących dostępny jest na stronie internetowej Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej.

Wymagania do wyrobienia paszportu:

1. Oznakowanie zwierzęcia– pies musi posiadać wcześniej wszczepiony czip lub wykonany przed 3 lipca 2011 r. tatuaż.
  2. Szczepienie przeciwko wściekliźnie– pies musi być zaszczepiony przeciwko wściekliźnie. Szczepienie musi być wykonane co najmniej 21 dni przed wyjazdem poza granice kraju. Do niektórych krajów wymagane jest wykonanie dodatkowe badani „miareczkowanie przeciwciał przeciwko wściekliźnie”

Psi, koci (zwierzęcy) paszport, w przeciwieństwie do paszportu dla ludzi, wydawany jest od ręki i nie wymaga zdjęcia pupila. Zawiera on informacje takie jak: rasa, płeć, wiek, maść, oznakowanie (numer chipu lub tatuażu) oraz dane właściciela.

Koszt i ważność paszportu:

Koszt wyrobienia paszportu dla psa to obecnie 100 złotych. Należy pamiętać, że do tego dochodzą koszty szczepień i innych zabiegów weterynaryjnych wymaganych przed podróżą. Paszport dla psa jest ważny bezterminowo, jednak aby zachować jego ważność, należy regularnie szczepić psa przeciwko wściekliźnie co 1-3 lata (w zależności od szczepionki oraz kraju).Przed planowaniem wyjazdu z psem za granicę warto zapoznać się z dodatkowymi wymogami poszczególnych krajów, ponieważ niektóre mogą wymagać dodatkowych dokumentów lub badań.

Paszporty dla fretek:

Oprócz psów i kotów, paszport wymagany jest również dla fretek, z którymi planujemy podróżować za granicę. Fretki traktowane są na równi z psami i kotami pod względem wymagań dotyczących dokumentów podróży.