Wodobrzusze

Wodobrzusze u psów – objawy, przyczyny i leczenie

Wodobrzusze – to stan patologiczny charakteryzujący się nagromadzeniem płynu w jamie otrzewnej. Jest to częsty problem u psów (rzadziej występuje u kotów) zwłaszcza w starszym wieku. Poniżej omówiono najważniejsze informacje na temat tej choroby.

Objawy wodobrzusza:

Główne objawy wodobrzusza u psów to:

• Wzdęty, napięty brzuch
  • Trudności w oddychaniu
  • Zmniejszony apetyt
  • Osłabienie i apatia
  • Wymioty i biegunka

Przyczyny wodobrzusza:

Wodobrzusze może być spowodowane różnymi schorzeniami, w tym:

• Niewydolność wątroby lub nerek
  • Nowotwory
  • Zapalenie otrzewnej
  • Niewydolność serca
  • Zatory i zakrzepy
  • Enteropatie
  • inne

Diagnostyka:

Aby zdiagnozować wodobrzusze, lekarz weterynarii przeprowadzi badanie fizykalne oraz zleci badania dodatkowe, takie jak:

• Badanie ultrasonograficzne (USG) jamy brzusznej
  • Badanie krwi i moczu
  • Biopsja narządów
  • Tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny

Leczenie wodobrzusza:

Leczenie wodobrzusza zależy od przyczyny! Nie ma jednego standardowego postępowanie. Leczenie może obejmować:

• Wprowadzenie leków moczopędnych w celu usunięcia nadmiaru płynu
  • Wprowadzenie antybiotykoterapii – w przypadku infekcji
  • Leczenie przyczynowe choroby (np. chemioterapia przy nowotworach), leczenie kardiologiczne przy chorobach serca, leczenie enteropatii przy problemach przewodu pokarmowgo
  • Zabieg nacięcia i drenażu jamy otrzewnej
  • Dieta niskobiałkowa w przypadku niewydolności nerek lub wątroby

P: Jak rozpoznać wodobrzusze u psa?
O: Głównym objawem wodobrzusza jest wzdęty, napięty brzuch oraz trudności w oddychaniu. Pies może również mieć zmniejszony apetyt, być osłabiony i apatyczny.

P: Czy wodobrzusze jest bolesne dla psa?
O: Wodobrzusze samo w sobie nie jest bolesne, ale może powodować dyskomfort ze względu na napięcie brzucha i utrudnione oddychanie. Ból może również towarzyszyć chorobie podstawowej powodującej wodobrzusze.

P: Jak leczy się wodobrzusze u psów?
O: Leczenie wodobrzusza obejmuje usunięcie nadmiaru płynu za pomocą leków moczopędnych, za pomocą punkcji (jeśli zachodzi taka konieczność), włączeniu antybiotyków w przypadku infekcji oraz leczenie przyczynowej choroby, np. chemioterapię przy nowotworach. W niektórych przypadkach konieczny jest zabieg nacięcia i drenażu jamy otrzewnej.

Mam nadzieję, że ta publikacja dostarczyła Ci przydatnych informacji na temat wodobrzusza u psów.

Jeśli zauważysz u swojego pupila jakiekolwiek niepokojące objawy, niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem weterynarii będzie nam niezmiernie miło jeśli będziemy mogli Wam pomóc!

Życzymy dużo zdrowia iVet Team!!